23948sdkhjf

Personaliserade erbjudanden: Då kan det gå fel

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Kedjorna samlar in allt mer data om kunderna och deras inköp, och med hjälp av artificiell intelligens, AI, kan de rikta allt mer personaliserade erbjudanden till dem.

Läs också: Sila snacket med AI-teknikens hjälp

Men det kan mycket lätt bli fel.

– Så fort det blir personaliserat säger vi ”Det här borde du vara intresserad av”, säger Katarina Dahlgren, chef för CRM-analys på Coop Sverige och en av talarna på HUI Researchs frukostseminarium ”AI, kundanpassning och tillit”.

Då kan det också lätt bli fel. Att skicka personaliserade erbjudanden om nappar till ofrivilligt barnlösa, erbjudanden om kattmat när katten dött för flera år sedan, eller det allra vanligaste, kötterbjudanden till veganer och vegetarianer blir känsligt och kan landa väldigt snett.

Just Coop kan dock känna sig nöjda med kundernas tillit när det gäller datainsamling.

Läs också: Global Samsungdirektör: Mobil säkerhet har aldrig varit viktigare

– En indikation på det är att vi har haft väldigt få GDPR-ärenden, säger Katarina Dahlgren.

Stefan Larsson, docent i teknik och social förändring på Lunds universitet, har forskat en hel del området. Just nu leder han bland annat det Handelsrådsfinansierade forskningsprojektet ”Handelns användning av kunders data”.

Liksom få andra som studerar kunddata och dess användning för prognosticering och personalisering av erbjudanden, kunde han gå förbi det kända exemplet med den amerikanska kedjan Target som var tidiga på området. Här gick det också snett, när en tonårig flicka fick erbjudanden om blöjor innan familjen visste om att hon var gravid.

Han redovisade också Targets metod för att åtgärda det känsliga. Man blandade helt enkelt de personaliserade erbjudandena med slumpvisa. På så sätt nådde man målgrupperna utan att de kände sig ”spionerade på”.

Läs också: Judith Wolst: Nya spelregler med AI-assistenter

Stefan Larsson pekade ut tre utmaningar inom AI-genererad kundanpassning:

  • Skev data. Sämre precision.

  • Samsplet med samhället. Ansvar för samhällets skevhet?

  • Individuell kundanpassning. Etik och transparens.

– Hur transparent kan och bör ett AI-system vara för konsumenterna, avslutade han med att undra.

Linda Pimmeshofer, affärsutvecklingschef retail på Microsoft, lyfte fram utmaningarna med att använda kunddatan i den fysiska handeln.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ellos vd lämnar

Marina Davarinou kliver av vd-posten efter drygt tre år.

Här öppnar Glitter

Nytt cityläge för Kjell & Company

Nu öppnar Ronneby Outlet

Footway vill köpa Caliroots

Ratos om vd-bytena på Plantagen: ”Ett misslyckande”

Nyhetsbrev

H&M avbryter snart permitteringar vid huvudkontoret

Arkiv

På nytt jobb
Han kliver upp som vd för HL Display

Digitala kvitton skapar nya möjligheter för relationsbyggande med kunderna

Icas storsatsning på digitala kvitton i samarbete med Kivra inspirerar andra aktörer inom retail att följa efter.

1

Här byter Life läge

Ny ordförande i Svenska Stadskärnor

Plus

Glöm inte uppgradera betallösningen i tid

Svenska Apple Store-butiker öppnas igen – kräver munskydd

Kungsängen öppnar hos Åhléns

Ännu en Cykelringen-butik i konkurs

Så ser Åhléns citys nya herrmodeplan ut

Nya varumärken, barberare och hamburgerrestaurang ryms på totalrenoverade herrmodeplanet.

Sellpy växer och nyanställer

H&M har återöppnat 500 butiker senaste veckan

XXL återkallar permitterad personal i Norge och Finland

På nytt jobb
Plantagen med ny vd igen

Har ett förflutet från Ica Sverige och Procter & Gamble.

Liten konkursökning i detaljhandeln – men lönsamheten hårt pressad

TEKNIK
Succé för mobillösning i Norge – nu är tjänsten på väg till Sverige

Plus

E-handeln exploderar – men kan bli mer lokal

Woody värvar fler delägare från Bolist

Ny Ica och Apotek Hjärtat till hett gränshandelsläge – 3 600 kvadratmeter

Jysk nära 150 butiker i Sverige

På nytt jobb
På ny post hos Elon

Gateau öppnar nytt – på nätet

På nytt jobb
Blir centrumchef hos Citycon

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

På nytt jobb
Bygghandlaren med ny marknads- och försäljningschef

Föreslås bli ny LO-ordförande

H&M öppnar nya butiker för heminredning i Norge

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Boozt stänger och öppnar skönhetsbutiker

Boohoo tar in miljarder – siktar på förvärv

Begränsat försäljningstapp för Clas Ohlson – vd nöjd

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Sänd till en kollega

0.125