23948sdkhjf

E-handelsgurun: ”Lägg ner olönsamma butiker”

Moon-Suck Song listar skälen till varför e-handeln kommer att vinna slaget om framtidens konsumenter.

Retail i huvudstaden påminner om Stockholms blodbad och den traditionella fysiska handeln är på väg in i graven. E-handelsgurun Moon-Suck Song, vd och medgrundare av e-handelskonsulten Panagora, skräder inte orden.

– Det är hål i huvudet att inte lägga ner olönsamma butiker. Omställningen kommer 20 år för sent.

Det har skrivits spaltmetrar om butiksdöden och den fysiska handeln kämpar för sin överlevnad. Anpassningen till e-handel var en stor omställning som adopterades sent trots att infrastruktur och digitalisering kommit långt i Sverige.

– E-handeln tangerar väl tio procent i dagsläget. Det är dagisnivå jämfört med världsgenomsnittet på 14 procent. Egentligen är vi ganska sent på det, typ 20 år ungefär, säger Moon-Suck Song.

Med rötter i skateboard- och dj-kulturen hjälper Panagora företag som vill accelerera sin B2C-handel på nätet. Idag har Panagora hubbar i Kina, Sydkorea, Japan och Dubai. Moon-Suck Song påminner att med e-handel följer globaliseringen där den som förstår vad som driver förändringar och lyckas koppla ihop alla länkar, kan nå i princip hur långt som helst.

– Men Sverige är en liten ekonomi, vi kommer aldrig att få något först. Ta smarta högtalare som exempel. De introducerades i USA 2017 och idag äger 16 procent av alla amerikaner en sådan. I Sverige har de knappt slagit igenom alls.

2019 beräknas e-handeln i Sverige omsätta 18 miljarder kronor. Det är en ökning med 11 miljarder kronor sedan 2018. Mellan 2017 och 2018 minskade även butiksbeståndet med totalt 2 265 butiker medan kedjorna kopplat ett fastare grepp om den fysiska handeln, enligt HUI Research.

– Att öppna fysiska butiker på samma sätt som man alltid gjort funkar inte längre. Att skriva om vad man kan hitta på för att göra den fysiska detaljhandeln attraktiv igen är ett branschfel, tycker Moon-Suck Song och förklarar att det är uppenbart att investeringarna som försvinner från den fysiska handeln flyttas över till e-handeln istället.

– Vem vill investera i kedjor som MQ och Polarn o Pyret när börsraketen heter Spotify? Och även om H&M bedriver e-handel, vem ser H&M som ett e-handelsbolag?

– Handeln kan tjäna på bättre samarbete, till exempel gemensamma lager- och logistikcenter. Traditionella retailkedjor ett dött fenomen. Det enda vettiga är att lägga ner alla olönsamma butiker. Kedjorna har fem år på sig, annars försvinner de ändå.

Moon-Suck Song ser att även om e-handeln vinner slaget om framtidens konsumenter finns det ett intresse för nischade fysiska butiker och möjligheter att shoppa on site, till exempel favorittvålen på hotellet som du bor på. Men kritiken om att ökad e-handel orsakar mer konsumtion och transporter som påverkar miljön tar Moon-Suck Song lätt på.

– Självklart är hållbarhet viktigt och aktörer som Amazon har jobbat hårt med returer. Men hållbarhet kostar. Vem är villig att betala för det?

Därför är e-handeln vinnare, enligt Panagora:

  1. Pris. Pris är en viktig drivkraft för ingen vill betala för mycket. Knyt ihop varor och digitala tjänster som skapar mervärden. Kunden uppmärksammar det.
  2. Tid. Konsumenter vill kunna handla när de vill. Att handla på nätet sparar tid och förenklar tillvaron för konsumenten.
  3. Energi. Många som handlar på nätet bor i större städer där inkomsterna är högre. Där finns en infrastruktur med smarta leveransmetoder som gör tillvaron smidigare.
  4. Bandbredd. Snart kommer 5G som gör att det går snabbare att koppla upp sig på nätet. Det gör att e-shopping upplevs som ännu enklare.
  5. Hårdvara. Hårdvaror utvecklas snabbt, idag är smartphones kraftfullare än många datorer. Det stimulerar till handel när som helst och var som helst.
  6. The Crowd. Sociala medier påverkar våra köpbeslut i stor omfattning.
Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063