23948sdkhjf

E-handelsgurun: ”Lägg ner olönsamma butiker”

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Moon-Suck Song listar skälen till varför e-handeln kommer att vinna slaget om framtidens konsumenter.

Retail i huvudstaden påminner om Stockholms blodbad och den traditionella fysiska handeln är på väg in i graven. E-handelsgurun Moon-Suck Song, vd och medgrundare av e-handelskonsulten Panagora, skräder inte orden.

– Det är hål i huvudet att inte lägga ner olönsamma butiker. Omställningen kommer 20 år för sent.

Det har skrivits spaltmetrar om butiksdöden och den fysiska handeln kämpar för sin överlevnad. Anpassningen till e-handel var en stor omställning som adopterades sent trots att infrastruktur och digitalisering kommit långt i Sverige.

– E-handeln tangerar väl tio procent i dagsläget. Det är dagisnivå jämfört med världsgenomsnittet på 14 procent. Egentligen är vi ganska sent på det, typ 20 år ungefär, säger Moon-Suck Song.

Med rötter i skateboard- och dj-kulturen hjälper Panagora företag som vill accelerera sin B2C-handel på nätet. Idag har Panagora hubbar i Kina, Sydkorea, Japan och Dubai. Moon-Suck Song påminner att med e-handel följer globaliseringen där den som förstår vad som driver förändringar och lyckas koppla ihop alla länkar, kan nå i princip hur långt som helst.

– Men Sverige är en liten ekonomi, vi kommer aldrig att få något först. Ta smarta högtalare som exempel. De introducerades i USA 2017 och idag äger 16 procent av alla amerikaner en sådan. I Sverige har de knappt slagit igenom alls.

2019 beräknas e-handeln i Sverige omsätta 18 miljarder kronor. Det är en ökning med 11 miljarder kronor sedan 2018. Mellan 2017 och 2018 minskade även butiksbeståndet med totalt 2 265 butiker medan kedjorna kopplat ett fastare grepp om den fysiska handeln, enligt HUI Research.

– Att öppna fysiska butiker på samma sätt som man alltid gjort funkar inte längre. Att skriva om vad man kan hitta på för att göra den fysiska detaljhandeln attraktiv igen är ett branschfel, tycker Moon-Suck Song och förklarar att det är uppenbart att investeringarna som försvinner från den fysiska handeln flyttas över till e-handeln istället.

– Vem vill investera i kedjor som MQ och Polarn o Pyret när börsraketen heter Spotify? Och även om H&M bedriver e-handel, vem ser H&M som ett e-handelsbolag?

– Handeln kan tjäna på bättre samarbete, till exempel gemensamma lager- och logistikcenter. Traditionella retailkedjor ett dött fenomen. Det enda vettiga är att lägga ner alla olönsamma butiker. Kedjorna har fem år på sig, annars försvinner de ändå.

Moon-Suck Song ser att även om e-handeln vinner slaget om framtidens konsumenter finns det ett intresse för nischade fysiska butiker och möjligheter att shoppa on site, till exempel favorittvålen på hotellet som du bor på. Men kritiken om att ökad e-handel orsakar mer konsumtion och transporter som påverkar miljön tar Moon-Suck Song lätt på.

– Självklart är hållbarhet viktigt och aktörer som Amazon har jobbat hårt med returer. Men hållbarhet kostar. Vem är villig att betala för det?

Därför är e-handeln vinnare, enligt Panagora:

  1. Pris. Pris är en viktig drivkraft för ingen vill betala för mycket. Knyt ihop varor och digitala tjänster som skapar mervärden. Kunden uppmärksammar det.
  2. Tid. Konsumenter vill kunna handla när de vill. Att handla på nätet sparar tid och förenklar tillvaron för konsumenten.
  3. Energi. Många som handlar på nätet bor i större städer där inkomsterna är högre. Där finns en infrastruktur med smarta leveransmetoder som gör tillvaron smidigare.
  4. Bandbredd. Snart kommer 5G som gör att det går snabbare att koppla upp sig på nätet. Det gör att e-shopping upplevs som ännu enklare.
  5. Hårdvara. Hårdvaror utvecklas snabbt, idag är smartphones kraftfullare än många datorer. Det stimulerar till handel när som helst och var som helst.
  6. The Crowd. Sociala medier påverkar våra köpbeslut i stor omfattning.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Ellos ska lansera heminredning från Jotex i Europa

Miljardvallen sprängd för Jula i juni

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Nyhetsbrev

Instabox över en miljon användare – fyrdubblar omsättningen

Arkiv

Ingelsta Kalkon stänger tre delikatessbutiker

Coop släpper ny scan- och betalapp – öppnar upp för obemannat

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Alla butikerna som invigs när etapp 2 öppnar på Torps köpcentrum

Handelstrender: Färre men större företag – och mer värderingsstyrt

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Tillfällig Lagerhaus även till C4

Nya kreditlagen träder i kraft – rusning till Swish

Ikea försöker sälja Norrlands största köpcentrum

Konkurrensverket granskar e-handeln

Succé för tillfällig taxfreebutik i köpcentrum

Microsoft byter retailstrategi – stänger alla 83 fysiska butiker

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Här stänger ännu ett Åhléns – fjärde nedlagda varuhuset på ett år

Ur & Penn byter plattform – lanserar ny nätbutik

Invigningsdags för Naturkompaniet

Svensk Handel rasar mot Postnord: ”Tondövt”

Lagerhaus pop up-satsning fortsätter – ny tillfällig butik

Jula väljer Hässleholm

Här slår Stadium igen butiken

Arbetsmiljöverket inspekterar smittrisker inför semestertider

Cdon lanserar fransk e-handelsjätte i Sverige

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Zalando öppnar fler butiker

Här byter Apoteket Hjärtat läge

På nytt jobb
Apoteksgrupppen värvar från Waynes Coffee

Här öppnar Jysk

Se alla Företagens egna nyheter

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Sänd till en kollega

0.127