23948sdkhjf

E-handelsgurun: ”Lägg ner olönsamma butiker”

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Moon-Suck Song listar skälen till varför e-handeln kommer att vinna slaget om framtidens konsumenter.

Retail i huvudstaden påminner om Stockholms blodbad och den traditionella fysiska handeln är på väg in i graven. E-handelsgurun Moon-Suck Song, vd och medgrundare av e-handelskonsulten Panagora, skräder inte orden.

– Det är hål i huvudet att inte lägga ner olönsamma butiker. Omställningen kommer 20 år för sent.

Det har skrivits spaltmetrar om butiksdöden och den fysiska handeln kämpar för sin överlevnad. Anpassningen till e-handel var en stor omställning som adopterades sent trots att infrastruktur och digitalisering kommit långt i Sverige.

– E-handeln tangerar väl tio procent i dagsläget. Det är dagisnivå jämfört med världsgenomsnittet på 14 procent. Egentligen är vi ganska sent på det, typ 20 år ungefär, säger Moon-Suck Song.

Med rötter i skateboard- och dj-kulturen hjälper Panagora företag som vill accelerera sin B2C-handel på nätet. Idag har Panagora hubbar i Kina, Sydkorea, Japan och Dubai. Moon-Suck Song påminner att med e-handel följer globaliseringen där den som förstår vad som driver förändringar och lyckas koppla ihop alla länkar, kan nå i princip hur långt som helst.

– Men Sverige är en liten ekonomi, vi kommer aldrig att få något först. Ta smarta högtalare som exempel. De introducerades i USA 2017 och idag äger 16 procent av alla amerikaner en sådan. I Sverige har de knappt slagit igenom alls.

2019 beräknas e-handeln i Sverige omsätta 18 miljarder kronor. Det är en ökning med 11 miljarder kronor sedan 2018. Mellan 2017 och 2018 minskade även butiksbeståndet med totalt 2 265 butiker medan kedjorna kopplat ett fastare grepp om den fysiska handeln, enligt HUI Research.

– Att öppna fysiska butiker på samma sätt som man alltid gjort funkar inte längre. Att skriva om vad man kan hitta på för att göra den fysiska detaljhandeln attraktiv igen är ett branschfel, tycker Moon-Suck Song och förklarar att det är uppenbart att investeringarna som försvinner från den fysiska handeln flyttas över till e-handeln istället.

– Vem vill investera i kedjor som MQ och Polarn o Pyret när börsraketen heter Spotify? Och även om H&M bedriver e-handel, vem ser H&M som ett e-handelsbolag?

– Handeln kan tjäna på bättre samarbete, till exempel gemensamma lager- och logistikcenter. Traditionella retailkedjor ett dött fenomen. Det enda vettiga är att lägga ner alla olönsamma butiker. Kedjorna har fem år på sig, annars försvinner de ändå.

Moon-Suck Song ser att även om e-handeln vinner slaget om framtidens konsumenter finns det ett intresse för nischade fysiska butiker och möjligheter att shoppa on site, till exempel favorittvålen på hotellet som du bor på. Men kritiken om att ökad e-handel orsakar mer konsumtion och transporter som påverkar miljön tar Moon-Suck Song lätt på.

– Självklart är hållbarhet viktigt och aktörer som Amazon har jobbat hårt med returer. Men hållbarhet kostar. Vem är villig att betala för det?

Därför är e-handeln vinnare, enligt Panagora:

  1. Pris. Pris är en viktig drivkraft för ingen vill betala för mycket. Knyt ihop varor och digitala tjänster som skapar mervärden. Kunden uppmärksammar det.
  2. Tid. Konsumenter vill kunna handla när de vill. Att handla på nätet sparar tid och förenklar tillvaron för konsumenten.
  3. Energi. Många som handlar på nätet bor i större städer där inkomsterna är högre. Där finns en infrastruktur med smarta leveransmetoder som gör tillvaron smidigare.
  4. Bandbredd. Snart kommer 5G som gör att det går snabbare att koppla upp sig på nätet. Det gör att e-shopping upplevs som ännu enklare.
  5. Hårdvara. Hårdvaror utvecklas snabbt, idag är smartphones kraftfullare än många datorer. Det stimulerar till handel när som helst och var som helst.
  6. The Crowd. Sociala medier påverkar våra köpbeslut i stor omfattning.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Japansk kedja till Gallerian

De föreslås till MQ:s styrelse

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

Apotea bästa nätbutik – igen

Kedjorna som är bäst på mersälj

Clas Ohlson hyr ut jullådor

Nyhetsbrev

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

Arkiv

Beijer bygger gigantiskt varuhus i Söderhamn

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Sportkedja säljer eget varumärke

Ska istället samarbeta med dansk producent och leverantör.

Textilbolag i konkurs

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

Rekord för Elgiganten – trots sajtstrul

HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer

Så sålde Clas Ohlson

Clas Ohlson ökar hos Amazon UK

Fler vill ha installerat – Elon ökar försäljning av tjänster

På nytt jobb
Går till Axel Johnson

Rekord för Black friday – kläder och hemelektronik mest poppis

Bygghemma överträffade förväntningar på köpfesten 

Karl Hedin köper upp två bygghandlare

Växer i Värmland

Kökstillverkare öppnar nytt

1

E-handelsgurun: ”Lägg ner olönsamma butiker”

Moon-Suck Song listar skälen till varför e-handeln kommer att vinna slaget om framtidens konsumenter.

Färre konkurser i november

RNB:s emission fulltecknad

Larm om arbetsförhållandena på Zalandos lager

Pris regerar under Black friday

Hållbarhet allt viktigare under Black friday

Stadium drar sig ur Tyskland

Wesc stänger butikerna

Story och gränslöshet bygger framtidens handel

Här öppnar Ideal of Sweden

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

På nytt jobb
Från Clas Ohlson till Intersport

Flash satsar i Danmark

Bryggerijätte och anrik skivbutik ska rädda Stockholms livescen

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.125