23948sdkhjf

Undersökning: Självskanning viktigast för shoppingupplevelsen

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Självskanning är viktigast för svenska retailkunder. Varannan svensk anser att det förbättrar shoppingsupplevelsen i butik. Det framgår av mjukvaruföretaget Sotis internationella rapport State of Mobility in Retail som inleds med konstaterandet att kunden är kung och att det aldrig varit så tydligt som nu. 

Läs också: Snabbväxande Soti satsar på Sverige

Totalt 67,3 procent av de som medverkat i undrsökningen ser mobila lösningar som det mest effektiva sättet att snabba på shoppingen. En fjärdedel (24 procent) föredrar dock en helt traditionell butiksupplevdelse utan någon ny teknik.

Tre av fyra (76 procent) uppger att de vill ha individanpassade upplevelser via mobilen – samtidigt som hänsyn bör tas till den personliga intregriteten. Nästan var tredje respondent (32,6 procent) svarar att de inte är villiga att sätta sin personliga datasäkerhet på spel för att förbättra sin upplevelse i butiken. 

Butiker som förlitar sig på mobil teknik måste se till att tekniken verkligen fungerar eftersom kunderna snabbt vill hitta det de behöver, betala och fortsätta med sin dag, säger Sotis produktstrategichef Shash Anand.

Nästan hälften (47 procent) av deltagarna i undersökningen anger att självutcheckning är den tekniklösning som förbättrar shoppingupplevelsen mest. I Sverige tycks dock kunderna ha kommit ett steg längre i sin mobila utveckling. Svenskarna sticker nämligen ut genom att i stället sätta självskanning högst. 50,7 procent av svenskarna svarar självskanning och 42,4 procent självutcheckning. Det är för övrigt kvinnorna något mer än männen som tycker att just skanning och utcheckning är viktigast för att förbättra shoppingupplevelsen.

Sverige är också, efter USA, det land där befolkningen är mest öppen för tekniska lösningar som ansiktsigenkänning och beaconteknik, dock är det fortfarande bara 37,5 procent av svenskarna som är positiva. Tyskarna och britterna är ännu mer skeptiska. Det är också bara var femte svensk som är bekväm med att låta leveranser ske inne i den egna bostaden med hjälp av smarta lås. 

Sammanlagt har 4 000 personer från USA, Storbritannien, Tyskland och Sverige besvarat den årliga undersökningen som gjorts av Arlington Research på uppdrag av Soti.

Mer om: Soti
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Ellos ska lansera heminredning från Jotex i Europa

Miljardvallen sprängd för Jula i juni

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Nyhetsbrev

Instabox över en miljon användare – fyrdubblar omsättningen

Arkiv

Ingelsta Kalkon stänger tre delikatessbutiker

Coop släpper ny scan- och betalapp – öppnar upp för obemannat

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Handelstrender: Färre men större företag – och mer värderingsstyrt

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Alla butikerna som invigs när etapp 2 öppnar på Torps köpcentrum

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Tillfällig Lagerhaus även till C4

Nya kreditlagen träder i kraft – rusning till Swish

Ikea försöker sälja Norrlands största köpcentrum

Konkurrensverket granskar e-handeln

Succé för tillfällig taxfreebutik i köpcentrum

Microsoft byter retailstrategi – stänger alla 83 fysiska butiker

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Bekräftat: Uniqlos öppningsdatum för andra svenska butiken

Här stänger ännu ett Åhléns – fjärde nedlagda varuhuset på ett år

Ur & Penn byter plattform – lanserar ny nätbutik

Invigningsdags för Naturkompaniet

Svensk Handel rasar mot Postnord: ”Tondövt”

Lagerhaus pop up-satsning fortsätter – ny tillfällig butik

Jula väljer Hässleholm

Här slår Stadium igen butiken

Arbetsmiljöverket inspekterar smittrisker inför semestertider

Cdon lanserar fransk e-handelsjätte i Sverige

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Zalando öppnar fler butiker

Här byter Apoteket Hjärtat läge

På nytt jobb
Apoteksgrupppen värvar från Waynes Coffee

Se alla Företagens egna nyheter

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Sänd till en kollega

0.125