23948sdkhjf

Twilfits vd: "Större lyhördhet hos fastighetsägare"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Tillförordnade vd Otto Drakenberg räknar med färre butiksstängningar än tidigare kommunicerat.

Twilfit är sedan den 11 oktober i rekonstruktion. En rekonstruktion som nyligen förlängdes ytterligare tre månader.

Läs också: Twilfits ordförande om rekonstruktionen: "Vi ska signifikant minska antalet butiker"

Sedan rekonstruktionen inleddes har beslut tagits om att stänga butiken i Södertälje.

Kedjans tidigare styrelseordförande och numera tillförordnade vd Otto Drakenberg har förhoppning om att inte behöva stänga lika många butiker som man först trodde och aviserade i en intervju i samband med rekonstruktionsansökan. 

Därmed inte sagt att butiksstängningar inte väntar men för att undvika spekulationer vill Otto Drakenberg inte gå in på hur många butiker kedjan ska omfatta efter avslutad rekonstruktion.

– Vi bedömer att vi inte ska behöva stänga lika många butiker som vi initialt trodde då responsen från fastighetsvärdarna är att de är villiga att hitta lösningar och är måna om att vi finns kvar, säger Otto Drakenberg, tidigare styrelseordförande och sedan den 13 december också tillförordnad vd till Dagens Handel.

– Utan att förekomma de förhandlingar som vi är mitt i och egentligen inte ska uttala oss så mycket om så handlar det om att vi har kunnat komma överens om bland annat nya avtal, lokaler och lägen som vi vill ha och som gör det möjligt för oss att vara kvar i bland annat vissa köpcentrum, säger Otto Drakenberg.

Otto Drakenberg tycker att det finns en större lyhördhet och förståelse hos många fastighetsägare för den strukturomvandling som pågår i detaljhandeln. Något som också förändrats mycket under det drygt sex månader som han varit verksam i reatilbranschen. 

– Det handlar förstås också om ren självbevarelsedrift för utan hyresgäster så står fastighetsägare snart med tomma köpcentrum och handelslägen.

Otto Drakenberg bedömer också att planerna för att göra kedjan lönsam ska hinna genomföras under den nu förlängda rekonstruktionstiden.

Läs också: Twilfit i rekonstruktion

– Vår bedömning är att vi ska klara av att genomföra rekonstruktion under tiden fram till april men det är naturligtvis avhängigt hur förhandlingarna med hyresvärdar och leverantörer går. Det är viktigt att vi inte skyddar för snabbt. Men jag tycker att allt går enligt plan.

Förändrar ni något i butikerna?

– Vi är bara i början av en enorm omställning inom detaljhandeln och mycket handlar om oss, vår personal om hur vi ska driva butikerna i framtiden och vara relevanta. Det måste vara trevligt och fräscht i butikerna om kunderna ska orka och tycka att det är någon idé att gå in i butik. Annars vänder de sig till e-handeln istället.

Han menar att det ställer krav på butikspersonalen som måste vara på tå och bra och bättre i butik.

– Vilken service vi ger i butik är något vi måste arbeta mycket med. Vi kan inte skylla den utvecklingen på fastighetsägare och hyresvärdar. Vilken service vi ger i butik är upp till oss.

Hur går förhandlingarna med leverantörerna?

– Leverantörerna ser Twilfit som en viktig aktör och är måna om att vi ska finnas kvar. Förhandlingarna rullar på men är betydligt tuffare än med hyresvärdarna.Värdarna lider på ett annat vis och är mer samarbetsvilliga. Det är ett assymetriskt läge då både hyresvärdar och leverantörer tjänar pengar medan vi inte gör det. I framtiden vill vi ha en del av den kakan.

Sedan i december arbetar Otto Drakenberg som tillförordnad vd då Henrik Fischer sagt upp sig efter ett knappt halvår på posten.

Läs också: Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

– Då jag  var styrelseordförande fick jag också vara beredd på att ta  mig an det uppdraget. Henrik Fischer sade upp sig redan innan rekonstruktionen inleddes. Under tiden han var vd tog han sig dock an uppdraget på ett imponerande vis och det är också därför jag har bett honom att fortsätta att arbeta med förhandlingar med hyresvärdar under en tid framöver och på konsultbasis. Jag har fullt fokus på att arbeta som vd under rekonstrutionstiden och först efter avslutad rekonstruktion kan det bli aktuellt att rekrytera en ny vd.

Underklädeskedjans marknadschef Åsa Bergendorf har lämnat kedjan för  ett nytt uppdrag. Hennes efterträdare heter Emelie Rude och har rekryterats internt och arbetade tidigare som Twilfits marknadskoordinator.

Därtill har kedjan en ny e-handelsansvarig i Ann-Charlotte Baudin.

Mer om: Twilfit
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Krönika
Mer empati och positiv energi i retailbranschen

Säljer i MQ

Cykelkraft i nya händer

Rekord för Apotea – då utökas den fysiska närvaron

Lyko till Femman

Möss tvingade bort Granngården – nyöppnar i Karlssons tidigare lokaler

Nyhetsbrev

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Arkiv

14 hoppar på hemelektronikkedjan

Rekordlåg framtidstro i handeln

XL Bygg Stenvalls förvärvar Lidbergs Trä

Loomis köper Nokas värdehantering

Bose stänger sina svenska butiker

Teknikmagasinet om konkursen:”Finns stark intressent”

Hoppas nu på att annan detaljhandelsaktör ska vara beredd att driva kedjan vidare.

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

Här stänger Gamestop – 13 butiker bort redan i januari

På nytt jobb
Tillbaka till Daymaker

Lindex stärker Stockmann

Duni omorganiserar

Apoteket in i Doktor24

Teknikmagasinet i konkurs

Fortsatt försäljningstapp för VRG – stänger fler butiker

Här placerar Na-kd sitt automatiserade Nordenlager

Här ökar Jula närvaron

Clas Ohlson backade i december

Asari till Kista

På nytt jobb
Lämnar modebranschen för nätmathandlare

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd går till Alecta

På nytt jobb
Han ska driva Apotekets digitalisering

Östermalmshallen försenad igen – mars senaste budet

Oklart kring leksaksbutik på NK

Strategierna som ska stärka Cervera

Sportamore tappar finanschef – går till Adidas

Ikea köper Londongalleria

Två nya Dollarstore på gång

På nytt jobb
Hon är ny marknadsdirektör på Ica Sverige

På nytt jobb
Bygma med ny marknadschef 

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.11