23948sdkhjf

Returerna ökar – och inte bara inom e-handeln

Osunda returvanor från e-handeln slår igenom i fysiska butiker, enligt ny statisk från betallösningsföretaget Adyen. Ökning är dock också ett bevis för att företagen blivit bättre på att integrera fysiska butiker med onlinehandeln.

Returerna inom såväl fysisk butik som e-handeln fortsätter att öka enligt betallösningsföretaget Adyen.

Läs också: ”Nya metoder krävs för att nå gen Z – vem tar ledartröjan?”

Statistiken visar att det är inom e-handeln som returena ökade mest under 2019 jämfört med 2018. Men även andelen returer i fysiska butiker ökade i fjol och Adyen siar att det är förändrade konsumtionsmönster från digital handel som slår igenom även i fysiska butiker.

– Våra förändrade returvanor är ett bevis på att fler svenska handlare lyckats etablera sin omnikanal. Många konsumenter handlar idag sina varor online och lämnar sedan tillbaka de oönskade köpen i fysiska butiker. För skapa ett mer hållbart retursystem behöver skiftet till omnikanal genomsyra hela organisationen. Genom sammankopplade lager och säljkanaler möjliggörs smidigare omniresor. På så sätt undviker vi dyra returresor och hjälper miljön på traven, säger Tobias Lindh, chef i Norden- och Baltikumchef på Adyen.

Högst returfrekenvens skedde tidigare och normalt vid årskiftet och shoppingdagar som Singles day, Black friday och Cyber monday men nya konsumtionsmönster jämnar ut returflödet över året.

Något som också enligt Adyen har att göra med att ”handelsvolymen inte ökade lika kraftigt under handelshögtiderna som tidigare år”.

Adyen menar att företagens och kedjornas nästa steg för ett bättre returflöde är att effektivisera logistiken så att ett köp eller en retur inte behöver ta omvägar för att nå sitt slutmål.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.187