23948sdkhjf

Duo ska hjälpa svenska företag lyckas med e-handel i Kina

Empress Consulting är Emma Hellbom Ajojes och Helena Svenssons nystartade konsultföretag som ska hjälpa svenska varumärken att lyckas med e-handel på den kinesiska marknden geonom att utbilda och ge rådgivning i digital marknadsföring och etableringsmöjligheter.

Därtill har duon, med 15 års erfarenhet av Kina och den kinesiska e-handelsmarknaden, möjlighet att matcha svenska varumärken med kinesiska eller internationella samarbetspartner i Kina som bedriver e-handel på uppdrag av varumärken på stora marknadsplatser som Alibabas Tmall eller JD,Jingdong.

- Vikten av utbildning om den kinesiska marknaden är väsentlig för att varumärken ska lyckas med sin e-handel i Kina. Den kinesiska marknaden är helt unik i sitt slag med mobildominans, live-video shopping, New Retail och Social Commerce. Att som varumärke ha grundläggande kunskap om marknaden innan ett inträde kommer att underlätta en etablering och ge varumärken mer insyn, säger Emma Hellbom Ajoje och Helena Svensson som är baserade både i Sverige och Kina.

Vidare säger Emma Hellbom Ajoje att den främsta utmaningen för svenska e-handlare, och e-handlare generellt, är att den digitala utvecklingen i Kina går extremt fort – med nya digitala trender och plattformar som dyker upp hela tiden – vilket gör att det kan vara svårt att hänga med om man inte har lokal kännedom eller goda kunskaper redan innan ett digitalt inträde på marknaden. 

Har coronapandemin förändrat det digitala landskapet och e-handeln i Kina?

- Den stora skillnaden än innan pandemin är att konkurrensen har ökat vilket gjort att erbjudandet måste vara ännu mer unikt för att fånga de kinesiska konsumenternas intresse. Det förutsätter att man spetsar till sitt digitala innehåll ännu mer och nischar det mot vad som är populärt på marknaden. Social shopping är något som växer snabbt i Kina just nu och det är därför viktigt för svenska varumärken att anpassa sitt digitala innehåll för att fungera i det formatet, säger Emma Hellbom Ajoje till Dagens Handel.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.066