Tema: Returlösningar – en smart affärsidé
ATT MINIMERA antalet returer, effektivisera returhanteringen och se till att returer får nytt liv är en smart affär för nya uppstickare. Intresset för hållbarhet har blivit lönsamt.
Startupen Returnado samarbetar med de stora fraktbolagen och levererar en e-handelsupplevelse som uppges gå baklänges. Konceptet ska hjälpa e-handlare och kunder att hitta smidiga returlösningar.
– Returen hamnade tidigt i källarnivån av e-handeln fast den egentligen är en del av hela e-handelsupplevelsen. Jag insåg att något måste hända för att e-handlarna skulle bli mer lönsamma, konsumenterna skulle få bättre upplevelser och för att returhanteringens miljöpåverkan skulle minska, säger Haider Abdo, vd och grundare av Returnado.
PÅ HANDLARENS e-handelssajt integreras den egenutvecklade, molnbaserade SaaS-lösningen i ett interface. Där får kunden kontroll över sina returer genom förslag på lösningar för transport, byten, reklamationer, reparationer, kassationer och återbetalningar. Handlaren får i sin tur tillgång till individuella data runt köphistorik och personliga önskemål.
– Royal Design och Rum21 minskade kostnaden för sin kundtjänst med 30 procent genom sänkta lagerkostnader, färre felpackningar och nöjdare kunder, berättar Haider Abdo.
Peter Hietal, vd för Boråsföretaget Easycom, påminner om att returgraden i den svenska e-handeln ligger på mellan 10 och 50 procent, beroende på produktsegment. Samtidigt slängs 130 000 ton användningsbara produkter årligen på tippen.
– Det kan handla om överlager, restlager eller produkter av dålig kvalitet som ibland aldrig ens satt sin fot i handeln. E-handeln skulle må bra av få bättre koll på köpmönster och returvolymer.
ÄVEN EASYCOM tillhandahåller en molnbaserad lösning som hjälper handlaren att hantera returprocessen från start till mål. Systemet ger tillgång till kund- och produktdata med lönsamhetsberäkningar på individnivå.
– Systemet analyserar kundbeteendet och räknar på hur mycket verksamheten vinner eller förlorar på varje kund. ”Goda kunder” kan få fria returer medan ”sämre kunder” kanske får finna sig i att betala för dem. Ett mer dynamiskt betalningssystem kommer att märkas i handeln framöver, tror Peter Hietala.
ÅR 2004 STARTADE Anders Näslund och Tom Backman Boomerang Distribution. Affärsidén är att sköta tredjepartslogistik åt e-handelsföretag som behöver lager, returhantering och distribution av försändelser.
I en hub i Estland tar man emot, ompaketerar och distribuerar paketreturer åt tredje man. I Estland hanteras sex miljoner returer om året och under våren invigs ytterligare en enhet i Tjeckien.
– För att minska distributionskostnaden och miljöpåverkan mot kunder i Centraleuropa finns det stora fördelar med att befinna sig närmare kunden, säger Anders Näslund.
Boomerang förstår kritiken om att långa transporter för returhantering är ohållbart. Å andra sidan påminner Anders Näslund om att många kunder gör miljöanalyser innan de anlitar Boomerang. Genom att samlasta stora volymer reduceras miljöpåverkan per retur.
– Distributionen står ju bara för en bråkdel av produktens hela klimatavtryck. Just nu tar vi dagligen emot en halv lastbil som samtidigt transporterar gods mellan länderna. Med längre leveranstider är det lättare att miljöoptimera transporterna.
ETT BESÖK PÅ Returhuset i Staffanstorp är oförutsägbart. Här säljs allt från möbler, kläder och heminredning till elektronik. Affärsidén är att ta hand om returer, reklamationer och garantiärenden på uppdrag åt e-handlare, distributörer, producenter och försäkringsbolag som inte själva vill hantera returprocessen.
Incitamentet är att produkten ska återbrukas. Den som till exempel köper en renoverad mobiltelefon sparar 55 kilo koldioxid jämfört med köpet av en ny.
– Vi hanterar hela kedjan från reklamation/retur, logistik. värdering, reparation och eftermarknad. När varan är såld får våra uppdragsgivare en viss procent av försäljningen samt en hållbarhetsrapport om avfall och koldioxidbesparingar, säger Matilda Jarbin, hållbarhetschef på Godsinlösen Nordic AB, GIAB.
Verksamheten, som visar en klimatpositiv tillväxt, har anläggningar i Stockholm och Norge. Företaget har även en etablerad e-handel.