23948sdkhjf

Edblads e-handelschef blir vd för modeföretag

Lämnar smyckesbranschen för att bli vd för modeföretaget Elly Pistol.

Leila Kloo har rekryterats till posten som vd för e-handelsföretaget Elly Pistol, som designar och säljer street- och träningskläder.

Leila Kloo arbetar för närvarande som e-handelschef för smyckesverksamheten Edblad och tillträder i augusti. Hon har även ett förflutet som head of e-commerce hos Iduna, som bland annat äger Guldfynd och Hallbergs Guld. 

– Jag har haft fantastiska år på Edblad och Iduna där jag både byggt upp och skalat ehandeln i bolagen. Med dessa erfarenheter är jag redo att ta mig an ett nytt uppdrag i ett renodlat ehandelsbolag med enorm potential framåt. Elly Pistol triggar mig av två anledningar, det är ett kaxigt och värderingsdrivet företag som sticker ut i modebranschen, samt att bolaget befinner sig exakt i den fas jag älskar, precis på tröskeln till en mycket kraftig tillväxt, säger Leila Kloo i en kommentar.

Hos Elly Pistol får hon uppdraget att leda bolaget " in i en skarpare tillväxtfas" som betyder att förutom driva tillväxt även geografisk expansion.

Enligt styrelseledamot Diana Segulson har bolaget främst fokus på Sverige och Finland i dagsläget men hon säger till modebranschtidningen Habit att intresse finns även från andra länder där bolaget inte är aktiva med marknadsföring. "Så utifrån det blir det Leila som får sätta agendan för nya marknader för bolaget", uppger hon vidare.

Leila Kloo efterträder Peter Lenerius som verkat på vd-posten sedan 2018. Han lämnar bolaget helt och ska enligt Diana Segulson satsa på egen verksamhet framgent.

– Leila har varit med på kraftfulla tillväxtresor och tagit bolag från några få miljoner i e-handelsomsättning till mångmiljonbelopp. Förutom att hon har relevanta erfarenheter med sig har hon även de personliga egenskaperna som kommer att vara avgörande för Elly Pistols fortsatta tillväxt, säger Catharina Schröder, styrelseordförande.

Elly Pistol grundades av Cecilia de Champs 2015. I september i fjol fick bolaget in investeringsbolaget Renevatio i ägarkretsen som sedan tidigare bestod av investerarna JNE Invest, BLCBX Investment Group och Desifer.

Hur stor ägardel och hur mycket kapital Renevatio gick in med framgick inte men bolaget, som är en mindre koncern med cirka 70 anställda och en omsättning på drygt 100 miljoner, är nu en av de större ägarna tillsammans JNE Invest, Desifer, Brand Club Communication, samt Kimmo Björnsson som också är en av grundarna till Mat.se.

Artikeln är en del av vårt tema om På nytt jobb.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.035