23948sdkhjf

MBRS Groups vd avgår – efter fyra månader

Niclas Ekdahl utsågs i januari som vd för modekoncernen We are spindye, som samtidigt bytte namn till MBRS Group. Nu, mindre än fyra månader senare, avgår han.

Enligt ett pressmeddelande avgår Niclas Ekdahl på grund av personliga skäl, och hans sista arbetsdag är den 27 april. 

Styrelsen har utsett Andreas Andrén som tillförordnad verkställande direktör för gruppen. Andrén var tidigare vd för det noterade bolaget och kvarstår, utöver sin roll som koncernchef, som vd för dotterbolaget We aRe Spin Dye AB.

På ett drygt halvår formades MBRS Group till att omfatta en rad portföljbolag: Odd Molly (Hunkydory på licens), medlemsklubbarna tillika lågprisaktörerna Campadre och Members.com, modehandeln Best of Brands med butik i Sickla och We are spindye.

Niclas Ekdahl, som hade varit vd för Best of Brands i knappt ett halvår, utsågs i januari i år till koncern-vd med uppdraget att leverera på ökad tillväxt och lönsamhet.

Men bara en dryg månad senare ströps 27 procent av koncernens intäkter över en natt. Styrelsen hade fattat beslut om att försätta ett av dotterbolagen, Campadre Scandinavia AB, i konkurs, vilket skedde den 6 april. Likviditeten ansågs ohållbar. Både Campadre och Members.com – lågprissajterna som hade lockat fyndare – släcktes ned.

Den optimism som Niclas Ekdahl hade uttryckt när Habit intervjuade honom i februari, visade sig bli kortvarig. Vid tiden för intervjun var kriget i Ukraina ännu bara ett hot och det fanns tecken på att framtiden för branschen var ljus: Pandemin spåddes snart vara över.

Men ett oroligt världsläge hann ikapp. Inflation, förändrade kundbeteenden, ett minskat utbud av överlager, pandemi samt Ukrainakriget sades vara förklaringar till att e-handelssajternas omsättning hade minskat. Fyndaren var, enligt Niclas Ekdahl, ytterst priskänslig. Dödsstöten var dessutom låga marginaler.

I MBRS Groups innersta ägarkrets återfinns några välkända modebransch- och näringslivsprofiler. Bland andra New Wave Groups grundare, koncernchef och huvudägare Torsten Jansson, Mikael Solberg – tidigare vd för Retail and Brands och Polarn O. Pyret – samt styrelseproffset och före detta vd:n för tidningskoncernen Metro, Pelle Törnberg – för övrigt MBRS Groups största enskilda ägare med 20 procent av aktierna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094