23948sdkhjf

Kvinnliga detaljhandlare i fokus i ny forskning

Varför är kvinnoledda detaljhandelsföretag mindre och har lägre tillväxt än företag som startas av män? Det är några av frågorna som forskningsprojektet ”Women in Retail", vid Jönköping International Business School beviljats 3,6 miljoner kronor i anslag för att undersöka.

Projektet leds av Lucia Naldi, professor i företagsekonomi tillsammans med Helena Nilsson, universitetslektor i nationalekonomi och Magdalena Markowska, universitetslektor i företagsekonomi.

Enligt forskarna finns det en paradox som begränsar detaljhandelns tillväxt i Sverige och världen över. Medan mer än hälften av de nya företagen inom detaljhandeln startas av kvinnor, tenderar dessa företag att vara mindre och växa i lägre grad än de som startas av män.

För att kunna genomlysa problemet fokuserar projektet på följande basfrågor:
• Varför väljer kvinnor att starta detaljhandelsföretag och hur påverkar detta beslut deras familjesituation?
• Vad kännetecknar de detaljhandelsföretag som startas och drivs av kvinnor när det gäller plats, storlek och tillväxtutsikter?
• Vilka distributionskanaler (online, fysisk butik eller kombinationer av de två) väljer kvinnliga företagare och vad blir tillväxtkonsekvenserna av dessa val?

– Projektet är relevant eftersom det kommer att belysa några av de hinder som ligger bakom den låga tillväxten av kvinnoledda företag inom detaljhandeln. Det kommer samtidigt att ge praktiska insikter i hur vissa kvinnliga entreprenörer kan vara innovativa och frodas i den här branschen, säger Lucia Naldi.

Forskningsprojektet spänner över tre år och genomförs med anslag från Hakon Swensons stiftelse.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.066