23948sdkhjf

Trädgårdsprodukter växer online – tar in kapital från kända e-handelsprofiler

Fröer, blomsterlökar och knölar passar lika bra i e-handel som i den fysiska handeln. Det tycker det nybildade e-handelsföretaget Florea som vill utmana butikshandeln och expandera internationellt.

Florea har stora planer för framtiden med att nå ut på den internationella marknaden och med mål om att omsätta 10 miljoner kronor första verksamhetsåret.

Bolaget, grundat 2021 och lanserat i år, har med bland andra ägaren och grundaren Erik Hoekstra och delägaren Henrik Grundén, grundare av träningsvarumärket Stronger, nyss genomfört en nyemission på 6 miljoner kronor. Därtill finns Henrik Vikstrom med som investerare via Pixel Nordic AB som är specialister inom SEO. Investerarna i den senaste rundan är förutom Henrik Grundén, även Joel Almqvist, medgrundare Stronger, MatildaDjerf AB, Dirlanda Invest, ECÅ invest, SSI invest samt Urban Properties Holding.

– Vi vill utmana den traditionella trädgårdsbranschen som är analog och utgår från den fysiska handelsplatsen. Det finns inte många e-handlare inom segmentet utomlands, här ligger Sverige i framkant. Vi har en produkt som fungerar väldigt bra inom just e-handel och att transportera. Med en digital upplevelse samt ett kurerat och kvalitativt sortiment vill vi genom inspiration hjälpa folk att se det fantastiska som finns inom odling och få fler att våga ta steget, säger Erik Hoekstra.

Företagets vision är att bli Nordens ledande varumärke inom trädgård och odling. Planen är att fortsätta växa i Sverige samt att i december även öppna upp för försäljning inom hela EU med fokus på den tyska marknaden.

Trots inflation och stundande lågkonjunktur räknar Florea på att öka intäkterna markant kommande tre åren. Målet är att nå en omsättning på 100 miljoner kronor 2025.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078