23948sdkhjf

Postnord kartlägger Europas e-handel

Postnord presenterar i dag en rapport om europeiska konsumenters e-handelsvanor. Den visar att den europeiska e-handelskonsumenten blir allt mer sofistikerad, kräver allt bättre service och större respekt för personliga preferenser.
Postnords rapport är baserad på en undersökning som har genomförts i 12 länder. 253 miljoner konsumenter i dessa länder uppger att de e-handlar och att de under det senaste året har e-handlat till ett sammanlagt värde av 189 miljarder euro, vilket är 9 miljarder mer än under föregående år.

I Norden e-handlar 89 % (88), för i genomsnitt 600 € (549) per år

I Nederländerna e-handlar 89 % (88) för i genomsnitt 454 € (558)

I Storbritannien e-handlar 88 % (87) för i genomsnitt 1 118 € (1 028)

I Tyskland e-handlar 87 % (87) för i genomsnitt 676 € (672)

I Belgien e-handlar 81 % (77) för i genomsnitt 426 € (362)

I Frankrike e-handlar 80 % (79) för i genomsnitt 516 € (539)

I Spanien e-handlar 72 % (69) för i genomsnitt 435 € (411)

I Polen e-handlar 64 % (60) för i genomsnitt 226 € (205)

I Italien e-handlar 58 % (54) för i genomsnitt 341 € (295)

Utlandsköp allt vanligare

Av de 253 miljoner konsumenter som uppger att de handlar på internet anger 176 miljoner att de e-handlar från utlandet och den andelen ökar på samtliga marknader. Allra piggast på utrikeshandel är nordborna, följda av britterna och belgarna. Den största ökningen från föregående år syns i Polen, med hela 12 procentenheter. Även i Belgien och Spanien har andelarna ökat mer än för de flesta, med 8 respektive 7 procentenheter.

Postnords e-handelsexpert Arne Andersson säger i rapporten att e-handeln i Europa nått ett mognadsstadium. Konsumenterna e-handlar ungefär samma saker och från samma länder, även om det finns regionala skillnader. Han anser dock att Turkiet kan vara en bubblare – ett land med många duktiga handlare som kan ta större andelar framöver.

Lokala preferenser

Preferenserna när det gäller betalsätt och leveranser skiljer sig från land till land.

Hemleverans är stort i många europeiska länder, men trycket ökar på att kunna erbjuda fler alternativ. I Norden är leverans till utlämningsställen stort, medan det i andra länder är relativt sällsynt. Aviseringar har också blivit något av en vattendelare där det finns starka preferenser i de olika länderna. Exempelvis vill konsumenterna i Tyskland ha sin leveransavisering via e-mail, medan man i andra länder föredrar sms.

I Spanien och Italien föredrar konsumenterna att handla med Paypal eller liknande tjänster, något som även är populärt i Storbritannien och Frankrike, även om de allra helst vill betala med konto- eller kreditkort. I Tyskland och i Norden är faktura ett populärt val. I Polen, Spanien och Italien vill e-handelskonsumenterna kunna betala mot postförskott. På ett flertal marknader är det också många som vill använda sig av direktbetalning. Detta är särskilt vanligt i Polen, Nederländerna och Belgien, men även i Norden.

Tillgänglighet och omnikanal

Han säger också att två övergripande trender kan skönjas. Den första är att e-handelsföretag tvingas tänka till kring tillgänglighet och bekvämlighet för konsumenten, pådrivet av stora marknadsplatser som Amazon där konsumenten erbjuds ett samlat utbud och möjlighet till mycket snabba leveranser. Den andra trenden är att allt fler handlare väljer omnikanalstrategier – det vill säga, att erbjuda en kombination av fysisk handel och e-handel. Det kan innebära att konsumenten handlar på nätet för att sedan hämta varan i affären, eller att man e-handlar på plats i den fysiska butiken.

Konsumentdriven logistik

På Postnord talar man också mycket om att logistiken blir allt mer konsumentdriven. Dagens konsument vill ha många alternativ och löpande information om varuleveransen – i princip vill man kunna styra den själv. Man framhåller att e-handlare alltid måste se på sin verksamhet ur konsumentens perspektiv – hur upplever de processen och hur kan köpupplevelsen göras friktionsfri?

Arne Andersson säger i rapporten att leveransskedet håller på att bli ett allt viktigare sätt att skapa värde, och förutspår att att tilläggstjänster kommer bli vanligare, till exempel att även beställa installation av ny hemelektronik, eller kanske få bärhjälp av en ny soffa in i vardagsrummet. Han tror även att informationstjänsterna kommer att öka – så att konsumenterna genom sina mobiltelefoner enkelt kan hålla uppsikt över och styra leveranser.

Rapporten innehåller också 6 råd för att lyckas med handel mot Europa.

Bakom råden står Olof Källgren, Market Information Manager på Direct Link:

1 .Lagar och regler Se till att kunna lokala regelverk om e-handel, marknadsföring och hantering av personlig data.

2. Anpassade lokala sajter När du ska översätta din sida till nya språk – använd professionella översättare som bor i de länder där du ska bedriva e-handel.

3. Tillhandahåll olika betalningsalternativ De europeiska e-handelkonsumenterna vill betala på olika sätt. Ta reda på vad som gäller på dina specifika marknader och erbjud valmöjligheter.

4. Leveranser Samarbeta med en logistikpartner som kan hjälpa dig med distributionen på så många marknader som möjligt.

5. Returer Se till att du erbjuder dina kunder ett enkelt och praktiskt sätt att returnera varor.

6. Var lokal Sätt upp en kundservice som talar det lokala språket och som kan nås på ett lokalt telefonnummer.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078