23948sdkhjf

Bäst på kundupplevelse vinner

Fjärde teknikrevolutionen här – och det är kunden som styr. Det är budskapet på eventet Salesforces Essentials som genomfördes på tisdagen.

Salesforces nordenchef Baman Motivala inledde med att tala om vad dagens kunder är ute efter:

En pålitlig rådgivare, en plattform som hjälper kunden att lätt hitta vad hen behöver och vill ha. Kunden söker också kunskaper, insikt om hur produkterna fungerar och hur de påverkar miljön.

–Vi har sedan flera år inträtt i kundens era, och alla företag brottas med hur de ska lyckas skapa förtroende och nå kunden med perfekt service.

Han gjorde en snabbexposé över de senaste tre årens fokusfrågor. 2015 handlade det om att transformera företagen, ställa om dem till att bli kundfokuserade. 2016 handlade det om digitalisering, och i år är det automation som är det stora ämnet. Artificiell Intelligens, eller AI finns numera överallt i kundernas liv. Det är AI som vägleder kunden att hitta sina favoriter på nätet, som ”vet” vilken musik vi gillar och vilka resmål vi föredrar.

– AI krävs för att vi ska ge kunderna bästa möjliga upplevelse, säger Braman Motivala.

Samtidigt är företagen sena med att använda automation internt.

– AI har potential att öka effektiviteten, minska antalet fel och befria människor från rutinmässiga arbetsuppgifter, men det finns många hinder i vägen för automatisering av arbetslivet, säger han och nämner bland annat social acceptans, kostnader och dynamiken på arbetsmarknaden.

Artikeln är en del av vårt tema om Teknik.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094