23948sdkhjf

Ny rapport om social shopping

Forskare vid Lunds universitet har undersökt shoppinggrupper på Facebook för att förstå konsumenterna och se vad det kan ha för konsekvenser för handeln i stort.

Rapporten  ”Svenskarna och internet 2017” beskriver facebookgrupper som är dedikerade åt shopping som ett växande fenomen. De har en omfattande handel inom områden som lyx, retro, barnkläder och heminredning.

Den här typen av shopping tillhör det som brukar kallas för kollaborativ ekonomi. Den bygger på att aktörer ingår nätverk med varandra för att erbjuda och ta del av olika tjänster. Ofta överskuggar det sociala utbytet i gruppen rent ekonomiska förtjänster.

Forskaren Hanna Wittrock har presenterat projektet tillsammans med Stina Barkow, Creative Director för Ibeyo Studios. De menar att det är just kombinationen av konsumtion och bekräftelse, transaktion och socialt utbyte som har bidragit till att shopping på Facebook har vuxit i popularitet.


Projektet relevans för näringslivet har formulerats utifrån dessa punkter:

1. Nya produktgrupper får status som ”preowned goods”.

Kläder och accessoarer kan få status som exklusiva andrahandsvaror Titta gärna på hur ”gamla” branscher gjort för att fortsätta bygga relation med andrahandsköpare i form av exempelvis garantibevis och diverse servicetjänster.

2. Andrahandsvärde sänker tröskeln för förstahandsköp.

Identifiera och hylla produkterna som efterfrågas.
Det är av stor betydelse att känna till vilka varumärken, färger och modeller som är eftersökta i andrahandsforum.

3. Produkter måste hålla vad de lovar. Se upp för urbana myter.

Konsumentexperter har stor makt. Detaljkunskap om produkter, exempelvis om fel och brister, premieras. ”Sanningar” kan lätt återberättas, etableras och bli urbana myter. Det är viktigt att vara uppmärksam på dylika urbana myter och veta hur de skall bekämpas genom att åtgärda eventuella fel och förmedla det i rätt kanaler.

4. Tid som spenderas i shoppinggrupperna tar tid från annan mediekonsumtion.


Det är av största vikt att företag har kunskap om hur och genom vilka digitala kanaler kunder kommunicerar. Se över medieköpen och se till att de hamnar rätt i förhållande till målgruppen.

5. Forum är platser för research. Älska dina fans.


Även om det är värdefullt att studera vad som sker i grupperna är dessa inte nödvändigtvis rätt plats för marknadsföring. En Fb-grupp är ett mikrosamhälle där kommersiella aktörer ibland bemöts med stor skepsis. Se därför alltid till att bemöta medlemmar med respekt, att informationen är korrekt. Tänk på att det inte alltid är i själva forumet informationen ska korrigeras.

6. Engagera med respekt. Ta till vara expertis och know-how.

I många grupper återfinns ett antal speciellt dedikerade individer vilka utövar stort inflytande på övriga medlemmar. Om ett varumärke är särskilt populärt i en eller flera grupper, eller om det rent av finns grupper uteslutande fokuserade på ett visst varumärke kan det vara betydelsefullt att identifiera dessa eldsjälar och belöna, och därmed motivera, dem på olika sätt. Precis som med allt arbete med influencers blir genomslaget mest effektivt om det baseras på expertis och kreativitet, inte endast reach. Var ödmjuk och respektera kulturella, sociala och politiska koder.
 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079