Ny rapport om social shopping

| Av Amanda Sundström | Tipsa redaktionen

Forskare vid Lunds universitet har undersökt shoppinggrupper på Facebook för att förstå konsumenterna och se vad det kan ha för konsekvenser för handeln i stort.

Rapporten  ”Svenskarna och internet 2017” beskriver facebookgrupper som är dedikerade åt shopping som ett växande fenomen. De har en omfattande handel inom områden som lyx, retro, barnkläder och heminredning.

Den här typen av shopping tillhör det som brukar kallas för kollaborativ ekonomi. Den bygger på att aktörer ingår nätverk med varandra för att erbjuda och ta del av olika tjänster. Ofta överskuggar det sociala utbytet i gruppen rent ekonomiska förtjänster.

Forskaren Hanna Wittrock har presenterat projektet tillsammans med Stina Barkow, Creative Director för Ibeyo Studios. De menar att det är just kombinationen av konsumtion och bekräftelse, transaktion och socialt utbyte som har bidragit till att shopping på Facebook har vuxit i popularitet.


Projektet relevans för näringslivet har formulerats utifrån dessa punkter:

1. Nya produktgrupper får status som ”preowned goods”.

Kläder och accessoarer kan få status som exklusiva andrahandsvaror Titta gärna på hur ”gamla” branscher gjort för att fortsätta bygga relation med andrahandsköpare i form av exempelvis garantibevis och diverse servicetjänster.

2. Andrahandsvärde sänker tröskeln för förstahandsköp.

Identifiera och hylla produkterna som efterfrågas.
Det är av stor betydelse att känna till vilka varumärken, färger och modeller som är eftersökta i andrahandsforum.

3. Produkter måste hålla vad de lovar. Se upp för urbana myter.

Konsumentexperter har stor makt. Detaljkunskap om produkter, exempelvis om fel och brister, premieras. ”Sanningar” kan lätt återberättas, etableras och bli urbana myter. Det är viktigt att vara uppmärksam på dylika urbana myter och veta hur de skall bekämpas genom att åtgärda eventuella fel och förmedla det i rätt kanaler.

4. Tid som spenderas i shoppinggrupperna tar tid från annan mediekonsumtion.


Det är av största vikt att företag har kunskap om hur och genom vilka digitala kanaler kunder kommunicerar. Se över medieköpen och se till att de hamnar rätt i förhållande till målgruppen.

5. Forum är platser för research. Älska dina fans.


Även om det är värdefullt att studera vad som sker i grupperna är dessa inte nödvändigtvis rätt plats för marknadsföring. En Fb-grupp är ett mikrosamhälle där kommersiella aktörer ibland bemöts med stor skepsis. Se därför alltid till att bemöta medlemmar med respekt, att informationen är korrekt. Tänk på att det inte alltid är i själva forumet informationen ska korrigeras.

6. Engagera med respekt. Ta till vara expertis och know-how.

I många grupper återfinns ett antal speciellt dedikerade individer vilka utövar stort inflytande på övriga medlemmar. Om ett varumärke är särskilt populärt i en eller flera grupper, eller om det rent av finns grupper uteslutande fokuserade på ett visst varumärke kan det vara betydelsefullt att identifiera dessa eldsjälar och belöna, och därmed motivera, dem på olika sätt. Precis som med allt arbete med influencers blir genomslaget mest effektivt om det baseras på expertis och kreativitet, inte endast reach. Var ödmjuk och respektera kulturella, sociala och politiska koder.
 



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Vill skydda citykärnor med konst

Tycker frågan är för viktig för att bara låta ingenjörer bestämma.

Näthandeln ger rekord i obetalda räkningar

Gallerian föddes efter terrordådet i New York

Dagens Handel har besökt Oculus som får finansdistriktet att bubbla av liv efter arbetstid.

Istället för droger träningskläder

Kedja testar nytt entrégrepp – "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Nyhetsbrev

Efter stöldhärvan – DNA-märkningen sprids till 400 butiker

Ica, Axfood, Bergendahls och Netto ägnar sig åt tekniken. Även Elgiganten, Rusta och Jula har hoppat på tåget.

Arkiv

Krönika
Modern säkerhet kan bidra till vinsten

"Den digitala utvecklingen med smarta kameror och RFID-teknik i spetsen kan både skydda handeln och bidra till vinst", skriver Hans Molin, vd på IT-säkerhetsbolaget Secits, i en gästkrönika.

Polismästarens utspel: ”Ica-handlarna är rikast – och vill ha poliser överallt”

"Många kämpar hårt med att få det att gå runt", kontrade Livsmedelshandlarnas vd Pär Bygdeson.

City Gross i Efterlyst: ”Handlar om organiserade stöldligor”

I kväll, torsdag, uppmärksammas de organiserade stöldligorna live i TV3:s brottsprogram Efterlyst med Hasse Aro.

2

Sju friade efter miljonhärva: ”Det är en enorm skandal”

DNA-sprej avslöjade stöldhärva över hela landet. Samtliga frias och miljoner i rättskostnader läggs på staten.

Rekordår för Beijer Byggmaterial

Tillväxten har varit bättre än marknaden 15 månader i rad.

Lösningen på organiserade stölder: ”Vi har tekniken”

De sju personer som frigivits efter miljonhärvan i Göteborg skulle kanske skaka galler om spårbarheten på produkterna vore bättre. Men tekniken finns och är på väg ut i handeln.

Ica lanserar designerkasse

Sportkedja vill etablera fler butiker i Sverige

På nytt jobb
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Clas Ohlson inviger ny Lab Store – snart i Sverige

Clas Ohlson invigde i tisdags sin andra Lab Store i Helsingfors, Finland. Snart kommer butikskonceptet till Sverige.

Zalando sänker helårsprognos

Säkerhet
Fortsätter bevaka största fraktflygplatsen

Säkerhet
3 av de 5 största kameratillverkarna väljer svensk intelligens

"Bara Panasonic och Avilon kvar nu"

Lantmännen Cerealia-chef tar över Fairtrade

Cecilia Ceder blir ny vd för Fairtrade Sverige.

Säkerhet
"Dags att vi slutar konkurrera med varandra"

Svensk Handel om miljonhärvan: ”Det är fruktansvärt”

Fri Köpenskaps granskning av miljonhärvan, där sju frias och gods för nio miljoner lämnas tillbaka till de misstänkta, väckte starka reaktioner över hela landet. "Jag blev mycket upprörd när jag såg hur blåögt det hanterats i rätten", säger Per Geijer, säkerhetschef på Svensk Handel.

Elcykel-bedrägerier tömmer statens premiekassa

Över hundra polisanmälningar har gjorts av misstänkta bedrägerier kring den så kallade elfordonspremien.

1

Handeln hungrar efter personal

Vändning för H&M

Handlarna tror på framtiden

Toppchefen på Ica berättar om könsbytet

Ny styrelseledamot i Stadium

Walmart bygger enorm varuautomat

På nytt jobb
Ny vd på Cdon

Varsel på Ellos – ska spara 100 miljoner

Alliansen bjuder in Socialdemokraterna: ”En stark regering är bra för handeln”

Kemilkalieskatten - ”en pyrrhusseger”

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Elgiganten till Ulricehamn

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.139