23948sdkhjf

Mobil e-handel vinner terräng

Marknadsföringsspecialisten Criteo lanserar en rapport om shoppingbeteenden i Norden. Mobil e-handel ökar starkt med norrmännen i spetsen.

Criteo Commerce Marketing Ecosystem är ett globalt nätverk bestående av tiotusentals återförsäljare, varumärken och publicister med fokus på integrerad marknadsföring och som drivs av maskininlärning. I analysen, som bygger på rapporter från nätverket, är det ökade beroendet av appar bland konsumenterna en tydlig trend. Analysen visar att återförsäljare som prioriterar utvecklingen av shoppingappar, utöver mobil webb, ser omfattande vinstökningar. Kombinationen app och mobil webb gör att mobil e-handel idag står för hälften av onlineförsäljning i Europa.

Siffrorna visar även att inom Europa är konverteringen via shoppingappar tre gånger högre än för sajter med mobilanpassad webb. Norge var under Q4 2017 ledande i Norden i antal transaktioner från mobila enheter, medan Danmark kammande hem en förstaplats som världsledande i antal transaktioner från surfplattor.

Globalt sett har dock andelen e-handelstransaktioner från surfplattor minskat. På kort sikt har den nordiska handeln från laptops tagit andelar, men på sikt kommer smartphones att bli den primära enheten då skärmarna blir större, webbplatser bättre optimerade och appar fortsätter att växa i popularitet.

Rapporten belyser även konsumenternas allt högre krav som innebär att återförsäljare och varumärken måste leverera sömlösa och relevanta shoppingupplevelser över alla enheter och kanaler genom hela kundresan.

”Det har öppnat upp för en ökad konkurrens, där Amazon och Alibaba har ett tydligt försprång: hur man organiserar och tillämpar data i stor skala för att förstå, nå och inspirera kunder till att handla”, understryker Criteo.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141