Ikea Sveriges expansionschef: ”Trenden kring tillgänglighet stärks”
Ikea öppnar en ny planeringsstudio i Täby Centrum i månadsskiftet mars/april. Fabian Haeberlein, kommersiell chef för citylägen i Stockholm, beskriver Täby som en attraktiv marknad för Ikea.
– Vi vill vara där människor rör sig. Täby Centrum är populärt och omtyckt. Samtidigt är Täby med omnejd ett område där intresset för heminredning är stort. Där tror vi att vi passar in med heminredning till priser som de flesta har råd med.
Butiken är på 112 kvadratmeter och i betydligt mindre format än de etablerade enheterna i Bromma och Sickla som är på drygt 600 kvadratmeter vardera.
– Vi hoppas ändå kunna inspirera kunderna. Här kommer finnas ett par kök, garderober och badrum att titta på. Och kunderna får hjälp med att beställa varorna.
I butiken kan initialt endast presentkort köpas med hem. Men det finns tankar på fler fysiska varor till försäljning anpassade efter säsong.
– I Sickla har vi till exempel sålt tulpaner under tulpanens dag. Vi avvaktar och ser vilket behov kunderna har.
Hur ser expansionsplanerna för Stockholmsområdet ut framåt?
– Vi tittar alltid efter nya möjligheter. Samtidigt som fysisk etablering sker utvecklar vi även de digitala hjälpmedlen. Vi gör också betydligt fler hembesök i dag än tidigare. Här kan vi utforska marknaden ännu mer. Det är många kunder som vill ha hjälp med att planera ett nytt kök i hemmet.
Parallellt med Täby öppnar konceptet i Luleå. Efter vårens etableringar finns det elva planeringsstudior på den svenska marknaden.
Per Hörnell är chef för expansionen på Ikea Sverige. Han ser de citynära koncepten som ett bra komplement till de mer traditionella varuhusen och handeln online.
– Vi är väldigt nöjda med våra olika format runt om i landet.
Hur ser planerna ut för den citynära strategin i Sverige, som legat fast i några år nu?
– Vi ser att trenden kring tillgänglighet och enkelhet stärkts och kommer fortsätta att stärkas ytterligare framöver. Konsumenter värdesätter att spara tid i tilltagande grad vilket i kombination med ett sjunkande bilägande gör att Ikea strävar efter att skapa och/eller vara en del av mötesplatser med hög tillgänglighet. Det gäller både våra mer traditionella större varuhus som våra nya butiksformat – allt naturligtvis sett ur ett så kallat omnichannel-perspektiv som även omfattar online och service.
Dagens Handel har tidigare rapporterat om Ikeas citybutik i Malmö som stängde i början av februari. Ikea beskrev butiken på 800 kvadratmeter som unik. Till skillnad från studiokoncepten var det möjligt för kunderna att ta med sig varorna hem direkt.
– Butiken i Triangeln i Malmö har hela tiden varit ett test, som syftar till att ta reda på vad Malmöborna förväntar sig av en mindre Ikeabutik mitt i stan. Vi är nöjda eftersom vi tack vare testbutiken har nått fler och delvis nya kunder. Vi har även fått tydlig feedback kring butiken och har nu möjlighet att anpassa oss efter de tankarna, säger Per Hörnell.
Hur har de kraftigt höjda butikshyrorna sedan årsskiftet påverkat Ikea?
– Ikea är starkt drivna av att erbjuda sina kunder låga priser och därför behöver vi låga kostnader. Det gäller också hyresnivåer.