23948sdkhjf

Deadwood öppnar butiker i Paris och Stockholm

Modemärket vill möta slutkund direkt igen och öppnar butiker i grundarduons favoritstäder.

I början av maj öppnar Deadwood, vars signum är att arbeta i bland annat återvunnet läder, butik på Bondegatan 48 på Södermalm i Stockholm. Butiken följer på en butik på 20 Rue Saint Claude i Marais i Paris som öppnade i april. Grundarduon Felix von Bahder och Carl Ollson listar Paris och Stockholm som favoritstäder så val av etableringsadress var enkelt.

– På Deadwood har vi tagit oss igenom pandemiåren med bra styrfart. Och efter en längre tids fokus på att växa med hjälp av starka återförsäljare känner vi nu att det är dags att börja kommunicera direkt med våra slutkunder igen – något som vi känner att vi kanske försakat den senaste tiden, uppger Felix von Bahder, medgrundare och creative director, och som tillsammans med Carl Ollson lanserade varumärket 2012.

Butikssatsningarna är dock inte de första för Deadwood som tidigare haft butik i Hornstull i Stockholm.

Förutom att på kort tid öppna två butiker så har duon även sjösatt ett större ansiktslyft för varumärket som bland annat inbegriper ny logga och etiketter. Därtill bygger Deadwood även en helt ny webbplats som även den går live i början av maj.

– Vi ser fram emot att bjuda in såväl fans som förbipasserande till vårt universum, dricka kaffe med kunder och berätta om vår gröna lädervision. Det känns också som en perfekt tajming då Deadwood fyller tio år i höst. Känns helt sjukt, ett decennium. Det ska såklart firas med stor fest efter sommaren, och även en färgglad jubileumskollektion. Det känns som ett värdigt sätt att stänga första kapitlet på Deadwoods resa för att rivstarta nästa, säger Felix von Bahder vidare.

Även omsättning har tagit ett rejält skutt framåt. När 2021 summeras väntas omsättning landa på cirka 14 miljoner kronor vilket är en dubblering mot föregående år.

– Vi har under flera år lagt ett grundarbete för att bli tagna på allvar bland världens vassaste återförsäljare. Äntligen börjar de investeringarna betala sig och i dag har vi en riktigt bra mix av entusiastiska småbutiker, prestigefulla varuhus och starka e-handlare. Hållbarhetsfrågan har såklart blivit alltmer dominerande i branschen, så det är ju en faktor, säger Felix von Bahder.

– Och sist men inte minst, jag skulle säga att kollektionen ser bättre ut än någonsin. Men jag är partisk, fortsätter Felix von Bahder och lägger till att hetaste produkt i sortimentet just nu är ett par raka, lite lösa unisexbyxor i återvunnet lammskinn.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078