23948sdkhjf

Kina på frammarsch: ”Mycket att lära från trendkänsliga onlineföretag”

Även Postnords E-barometer visar att e-handeln backar. Men när handeln från utlandet ökar seglar Kina och Tyskland in som svenskarnas favoritländer.

Tätt följt på Svensk Handels E-handelsindikator pekar nu också Postnords senaste E-handelsbarometer på att e-handeln minskade med sju procent under första kvartalet i år.

Mest backade bygghandeln med 24 procent, följt av möbler och heminredning som backar med 14 procent.

Sport- och fritidsbranschen är även en bransch som är stadd i förvandling. Efter några lukrativa pandemiår landar tillväxten på -5 procent.

Minskade gjorde också böcker och media med -8 procent. Förklaringar till det är konsumenternas sätt att läsa och välja böcker där ljudböcker och digitala bokalternativ är på stark uppgång.

Som Svensk Handel redan meddelat ökar försäljningen av kläder och skor. Två procent upp lyder den nya rapporten som ser att onlinehandeln lärt sig att utnyttja fördelarna med det digitala uttrycket på många plan.

Skönhetsbranschen står också stadigt med en tillväxt på 1 procent. Men allra bäst går apoteksnäringen som fortsätter att växa med 8 procent med hjälp av nätapoteken.

Intressant är att gränserna mellan inhemskt och utländskt håller på att suddas ut. Intresset för Kina håller sakta på att återhämta sig efter att tullreglerna skärptes 2018.

”En lågkonjunktur som leder många konsumenter till lågprismarknaderna blir det därför tydligt att Kina inte är att räkna bort”, skriver rapporten som konstaterar att svenska e-handelsföretag har mycket att lära från Kina både vad gäller konsumentbeteenden och en tech-scen där digitala trender skapat ett helt nytt sorts näringsliv utan att passera 100 år av traditionell industrialism.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.096